stage-thailand.reismee.nl

Eilandhoppen

Maandag 30 juli.
Khao Sok - Ao Nang.

Woehoe! Vanmorgen stapten we lekker vroeg in de minivan. We gingen namelijk eindelijk naar het strand. Na 2 uur in de minivan (met weer een chauffeur die vrij hard door de bochten scheurde), kwamen we aan op het busstation van Krabi. Hier moesten we even wachten tot de volgende minivan ons naar Ao Nang zou brengen. De chauffeur wist alleen niet waar het resort van een moeder met haar 2 kinderen was. Hij vroeg haar of ze de gps aan wilde zetten (dit moest ik haar zeggen), maar ze gaf alleen het briefje met het adres (dit moest Rico doorgeven). Maar dat wilde de chauffeur niet hebben, liet hij met een lichtelijk geïrriteerd handgebaar weten. Na nog maar eens gezegd te hebben dat ze haar gps aan moest zetten, besloot ze daar inderdaad maar eens te doen. 500 meter voor een afslag liet ze hem al weten dat hij "to the rigght" (met het meest Nederlandse accent) moest. Uiteindelijk bleken we bij de achteringang uit te komen... De chauffeur was het vrij beu, en zei dat hij hen in het centrum af zou zetten en dat ze een taxi moesten nemen (dit kreeg ze niet mee). Rico had wel al een bordje gezien, een afslag eerder (ook gezegd, maar we moesten toch maar maps volgen volgens de moeder). Dus de chauffeur deed nog 1 poging. Bij de afslag stond een bord met nog 700 meter, maar dit werd genegeerd, en de chauffeur stopte bij het eerste punt dat uitzag als een resort en zette ze daar af. Hij raakte nog gefrustreerd omdat hij de draai niet in een keer kon nemen (volgens mij wilde hij snel weg). Maar Rico was nu wel zijn vriend. Hij zette ons ook af, en wij liepen het stadje in om te gaan eten. Nadat we ons eten hadden gekregen, begon het te stortregenen.... En dit hield niet meer op tot 19.00 uur. Gelukkig konden we in de avond meeten met het stel uit landgraaf dat we in Khao Sok hadden leren kennen. Hier hebben we gezellig mee gegeten, cocktails mee gedronken en door de ladyboy straat van Ao Nang mee gelopen. De jongens kregen in ieder geval genoeg aandacht. Dus de avond maakte de dag wel goed! Nu maar duimen voor zon morgen.

Dinsdag 31 juli.
Ao Nang.

Vanmorgen werden we wakker met een stralende zon! Yes! We besloten hier volop gebruik van te maken, en heerlijk te chillen aan het strand. Na een lekker ontbijtje met uitzicht op zee liepen we naar het strand. Helaas was het vloed, dus je handdoek neerleggen was geen optie. Maar de zee was heerlijk, en op het zand kon je ook gewoon zitten. Een leuk extraatje waren de hoge golven! Deze verrasten ons een paar keer, waardoor we, tot plezier van de ander, kopje onder gingen (en proestend weer boven kwamen). Net toen we wilden gaan lunchen kwamen we Milou en Kyle tegen. We spraken af dat we om 16.00 uur samen zouden komen om naar een viewpoint met zonsondergang te scooteren. Zo gezegd zo gedaan. Eerst hadden we nog even stress, want de scooter van Rico was gelockt, maar hij kon niet meer unlocked. Een aardige politieagent heeft ons geholpen! Op naar het viewpoint dus. Alleen moesten we hiervoor 1237 traptreden op.... En jongens, dat was HEFTIG! Het was warm, de traptreden waren niet gelijk, de apen lachten ons uit terwijl ze een ei aan het pellen waren (echt waar! Ik heb foto's als bewijs) en ja... Het was gewoon k*'t. Maaar, eenmaal boven was het het uitzicht zeker waard! Nadat we ongeveer een half uur uitgezweet hadden zijn we eens rond gaan lopen. We kregen vlak voor de zonsondergang nog een buitje over ons heen (Gelukkig viel het grootste gedeelte naast ons). Maar het werd snel weer droog, de wolken maakten (deels) plek voor de zon, en de zonsondergang werd gezien! Hadden we toch weer geluk. We zijn in het (bijna) donker omlaag gelopen en zijn terug geracet naar Ao Nang! Sommigen van ons hadden namelijk honger! Gelukkig wisten we een plek waar we grote porties konden krijgen, en hier hebben we dan ook heerlijk gegeten (voor mij iets te pittig, maarja). Na de laatste cocktail waren we toch allemaal vermoeid. Dus maar snel gaan slapen nu!

Woensdag 1 augustus.
Ao Nang.

Alsof we gisteren nog niet sportief genoeg geweest waren, besloten Milou, Kyle, Rico en ik vandaag een viewpoint te gaan bezoeken. Om hier te komen moest je alleen 2 uur omhoog klimmen (in totaal zijn we 160 verdiepingen gestegen). Na de trappen van gisteren was dit extra zwaar voor onze kuiten... We gingen 's morgens op tijd, zodat we niet in de volle hitte omhoog hoefden. Na een half uurtje scooteren kwamen we aan bij het national park. Hier moesten we onze namen en een telefoonnummer opschrijven, net als de begintijd van onze tocht. Zo wisten de rangers wie er in het park waren. Eerst dachten we dat de klim nog wel meeviel. Er was een stuk alleen maar zand, daarna kwamen er trappen. Maar daarna werden de trappen boomwortels die her en der over het pad lagen, en de grond tegen hielden. Gelukkig waren we met zijn vieren en hadden we onderweg wat te vertellen. Want de 'tredes' werden steeds hoger en de hellingen steiler! We zijn dan ook een paar keer gestopt om even op adem te komen! Het eerste viewpoint was al mooi, je kon namelijk over de zee uitkijken. Na dit punt dachten we er al bijna te zijn. Maar damn... Dat hadden we mis... Het laatste stukje was zwaar, omdat je vaak stappen moest zetten boven je 'normale' reikwijdte. Maar eenmaal bij viewpoint 2 aangekomen was het de struggless waard. Zie ook de foto's voor een van de mooiste kiekjes die ik deze vakantie gemaakt heb. De kers op de taart was wel de lunch die we konden opeten met die prachtige uitzicht. Ook konden we volgens de rangers nog een waterval bezoeken... Dit bleek uiteindelijk meer een straaltje water dat langs een rots liep te zijn.... Dus gelukkig zijn we niet alleen daarvoor omhoog geklommen (zoals anderen dat wel wilden doen).
Hierna hadden we natuurlijk verkoeling nodig en zijn we in de zee gesprongen!
De avond hebben we doorgebracht voor onze bungalow (in het gezelschap van mevrouw poes) met een drankje en wat lekkers! Moe maar voldaan gaan we nu dus maar naar bed! En nu maar duimen dat onze kuiten morgen geen pijn doen!

Donderdag 2 augustus.
Ao Nang.

Onze kuiten protesteerden vanmorgen een beetje toen we de heuvel op liepen om te gaan ontbijten. We besloten dus ook maar om de rest van de dag te gaan scooteren, en als we een mooi strand tegenkwamen daar te verblijven.
Maar eerst even snel het ontbijt. We waren op hetzelfde plekje als gistermorgen. We werden natuurlijk herkend (altijd door het kaartje). Het eten was weer net zo lekker als gisteren (Gelukkig). Toen Rico ging afrekenen zei ze al "see you tomorrow!) dus dat was wel heel grappig! Eerst gingen we de scooter op om de rechterkant van het stadje te ontdekken. Hier vonden we een super mooi aangelegde haven (waar 3 boten in lagen). Op het zandweggetje stond op de terugweg (letterlijk 5 min later) opeens een hele kudde koeien langs de weg. Echt raar.
Daarna vonden we nog een heel mooi verlaten strandje en een kleine haven (hier vertrokken alle toeristen boten).
Toen was de linkerkant aan de beurt. Hier zijn we alleen niet ver gekomen, want we zagen al heel snel een super mooi strand! Je kon hier van het strand naar een van de 'eilandjes' lopen als het eb was. Ook lagen er super veel schelpen, en kon je lekker in de schaduw liggen (is nodig, want de zon is FEL). We hadden (ofja, eigenlijk Rico) weer fried rice gehaald om die lekker op het strand op te eten.
's avonds hebben we een cocktail to go gehaald, zodat we die lekker op het strand konden opdrinken terwijl we naar de sterren keken, en luisteren naar de livemuziek van de strandtentjes op de pier (vanuit 1 tent hoorden we alleen maar vals geroep helaas... #eigenmuziekaan).
Als je dat stukje wegdenkt was het weer een heerlijke dag en avond! Lekker relaxed!

Vrijdag 3 augustus.
Ao Nang.

Vanmorgen konden we het niet over ons hart verkrijgen om ergens anders te ontbijten, dus gingen we weer naar hetzelfde tentje (dat over nacht opeens een andere naam had gekregen). Hier werden we weer met zo lief begroet als andere dagen. Dus na deze goede start van de dag was het weer tijd om de rest van de strandjes te verkennen. Onze eerste stop was bij een super mooi verlaten strandje (waar we via wat zand- water- en hobbelweggetjes gekomen waren). Hier hebben we dus even kunnen scooteren over het strand (#bucketlistthings). Het tweede strandje was bij een verlaten haven, waar weer wat bomen in het water stonden ( ik vraag me toch af hoe dat kan) en waar we wat mooie rotsen zagen. De derde stop was bij de floating pier. Hier moesten we onze zeebenen testen, want het hobbelde aardig over het water... Wel was het cool om te ervaren, het leek bijna alsof je over water liep. Rico had op dit strandje ook nog een schommel ontdekt waar we natuurlijk foto's op moesten maken #instapicture.
Toen we dit allemaal gezien hadden was het tijd voor lunch (op ons favoriete strand van gisteren). Deze keer was het Fried rice met shrimp (jammiee). En wederom was het uitzicht top. Na een paar chill uurtjes was het tijd om de boot naar onze volgende bestemming te boeken en wat te eten. Helaas was het tentje waar we wilden eten dicht... En moesten we op zoek naar iets anders. Onze avond hebben we natuurlijk afgesloten met een cocktail to go op het strand (mojito met passievrucht #goedekeuze).
Morgen gaan we Ao Nang verlaten, en op naar het echte island life!

Zaterdag 4 augustus.
Ao Nang - Koh Lipe.

Voordat de zon op kwam, zaten wij al op onze minivan te wachten! Deze arriveerde gelukkig vrij snel. Alleen hadden wij begrepen dat we maar één uurtje in de bus hoefden, en daarna mee konden met de ferry. Maar... We zaten 4 uur in de van (was wel chill) en daarna kwamen we aan op de pier. Hier moesten we 40 baht betalen, om het gebouw in te mogen (jup.. Ik snap het ook niet). Maar we zaten uiteindelijk wel 1,5 uur op een speedboot, achterin, te genieten van het uitzicht. De zee was namelijk echt MEGA blauw! Super mooi! Eenmaal aangekomen op het eiland liepen we 20 min (met onze zware backpack ja...) naar ons huisje. Dit was wel echt de moeite waard, want ons uitzicht is echt prachtig!
Toen we gesetteld waren zijn we gauw wat gaan eten, en daarna was het natuurlijk tijd voor een duik! Een beetje onwerkelijk is het nog wel, maar wat een eilandje jongens! We hebben op sunset beach gekeken naar de zonsondergang. En op ons balkonnetje gechilld.
Toen het tijd was om naar bed te gaan, zat er een verrassing op ons te wachten..
We merkten hem pas op na het tanden poetsen... Het was een ENORME spin! Zo groot als je handpalm. En ja... Toen moesten we nog gaan slapen. We durfden hem allebei niet dood te maken. Dus het plan was, hem de deur uit jagen... Met de bezemsteel porde Rico in zijn richting... Hij rende alleen maar de badkamer (dit riep ik nadat ik gillend uit de escaperoute van de spin sprong). Rico pakte een schoen, om te gaan slaan.... Maar de spin was WEG...... Thank god hebben we een klamboe, maar de adrenaline was wel even aanwezig #nofear #ahum #alsdedood. Hopelijk zien we deze bezoeker niet meer terug! En nu nog proberen te slapen (wens ons succes).

Zondag 5 augustus.
Koh Lipe.

Vandaag was helaas een minder leuke dag. Ik heb de hele dag bij het huisje (vooral bij de wc) doorgebracht... We denken dat het eten niet helemaal goed was... Rico heeft telkens eten gehaald, en is tussendoor even gaan zwemmen. Hij had wel een paar verhalen toen hij terug kwam. Dus voelde ik me nog een beetje alsof ik ook iets meemaakte die dag. Hopelijk gaat het morgen beter! En kan ik ook weer wat avonturen beleven.

Maandag 6 augustus.
Koh Lipe.

Vanmorgen voelde ik me gelukkig een stuk beter! Na het ontbijt zijn we dan ook samen lekker op het strand gaan liggen! We hebben gezwommen in het heerlijk blauwe water, en gechillt op super mooi wit zand. Na de lunch hebben we even rustig aan gedaan (vooral om mijn buik weer even te laten rusten). Daarna zijn we op weg gegaan naar een klein verborgen strandje. Hiervoor moesten we (op onze slippers) off road gaan. Dit ging natuurlijk niet helemaal vlekkeloos want ja... #slippers Gelukkig hebben we het er allebei zonder kleerscheuren vanaf gebracht! Ook hier was het water weer enorm blauw, en het strand super wit! Echt genieten. En wat extra mooi was, de aapjes kwamen ons vergezellen! In de boom zaten ze lekker naar ons te kijken, en wij vanuit het strand naar hun. Leuk om ze op zo een onverwachte plek tegen te komen. Op de terugweg wilden we nog langs sunset beach (we namen deze keer een andere weg... Het was een zandweg). Helaas verdween de zon achter de wolken, en niet in zee...
Dan maar avondeten bij ons favoriete tentje! Het was wel DRUK! Vooral vol met (asociale) Chinezen... Ze konden niet wachten, er werd geroepen om bestek, meer eten, meer drinken enz. Gelukkig was ons eten heel lekker! En konden we met de bediening lachen om deze mensen...
Net hebben we nog even lekker op ons balkon gezeten, en het plan bedacht om morgen naar de zonsopkomst te gaan kijken! Dus snel de oogjes dicht nu, en tot morgenvroeg.

Dinsdag 7 augustus.
Koh Lipe.

Om 05.40 uur was het zover. We stonden op om de sunrise te gaan bekijken. Snel kleren aan een op weg naar het goede strand. Eenmaal daar bleken er wat wolkjes voor de zon te zitten... Maar gelukkig zagen we wel nog een glimp van een mooie roze lucht, en de zon die opkwam. Omdat we toch nog best moe waren (en omdat het nog zo vroeg was) zijn we nog even terug in bed gaan liggen! Na het ontbijt hebben we snorkelsgehuurd. Deze hebben we eerst op ons oude vertrouwde strandje uitgeprobeerd! Na een paar keer oefenen ging dit (best) prima!
Omdat we toch al op avontuurlijke tour waren hebben we ook direct een kano geleend bij ons resort. De stroming was alleen een beetje sterk (=veel peddelen en weinig vooruitgang). Dus nadat we naar het volgende strandje waren gepeddeld, besloten we maar snel terug te gaan. Na de lunch hebben we ons aan het snorkelen gewaagd...
De heenweg was pittig (we wilden onze flippers niet aan, want ja, zwemt niet chill). Maar de underwaterworld was prachtig! We hebben anemonen gezien, maanvissen, nemo visjes, zee-egels en nog veel meer vissen! We hebben ons hier wel meer dan een uur vermaakt (nu wel met flippers aan, want ja... Stiekem toch wel chill).
Toen we 's avonds lekker zaten uit te rusten bij ons huisje... Kregen we weer bezoek, van onze vriend de spin (Rico ontdekte hem toen hij naar binnen ging omdat hij was bepoept door een hagedisje). Nadat ik de camera in de aanslag had gehouden, kreeg hij hem toch eindelijk te pakken! #victorie
Morgen hebben we een reis naar het volgende eiland voor de boeg! Dus nu lekker naar bed

Woensdag 8 augustus.
Koh Lipe - Koh Lanta.

Vandaag moeten we ons paradijs helaas verlaten... Nadat we vol goede moed onze backpacks omgedaan hadden, liepen we onze steile 15 trappen af en over het strand. Gelukkig hadden we pauze bij ons ontbijt plekje, want het was weer zweetheet... Na het tweede deel toch afgelegd te hebben stapten we in de longtailboot om hiermee naar het platform in het water te gaan (dit was 3 minuten varen). Hier werden we weer op de speedboot gezet! De zee was nu alleen een beetje ruwer... (Ik voelde me niet top op die boot). Veel mensen hadden er last van en hebben dus ook overgegeven. Lekker... Na anderhalf uur was de tocht voorbij en gingen we door met de minivan. Hier hebben we onze fried rice lekker opgegeten. Eenmaal bij het busstation, bleek het eerstvolgende busje vol te zitten... Dus we moesten 2,5 uur wachten op de volgende. We hebben wel een leuk tentje gevonden waar ze lekkere smoothies hebben! Dus daar hebben we maar een tijdje spelletjes gedaan. Weer bij het busstation hebben we nog even kunnen wachten #thailand #busjewaskapot. Maar uiteindelijk konden we toch door naar onze bestemming. We moesten met de ferry (de auto reed erop en na 10 minuten was je aan de overkant) en daarna nog een stukje rijden. Gelukkig zette de chauffeur ons af vlakbij onze kamer ( ik denk dat hij zich een beetje schuldig voelde). De eigenaren waren al bezorgd dat we niet meer kwamen...
Maar wat een mooi plekje hebben we nu! Een zwembad en een super mooie kamer. Hier kunnen we de laatste dagen wel relaxen! Na deze lange reis ( van 08.00 uur tot 20.00 uur) gaan we maar op tijd slapen.

Donderdag 9 augustus.
Koh Lanta.

Vanmorgen werden we wakker in ons kleine paradijsje.
Hier wilden we lekker langs het strand gaan lopen, om daarna bij een leuke beach bar te gaan ontbijten!
De zee was wel een beetje ruw... En op een gegeven moment kwam er een vrij hoge golf, die besloot dat het wel een goed idee was om ons te verrassen. Onze broeken (en T-shirts) waren zeiknat... En ja... Waar zit mijn telefoon normaal? Juist ja, in mijn broekzak. Die was nu dus ook doorweekt. Rico had die van hem net vast, dus die leefde nog gelukkig! Na de vele reanimatie pogingen heeft mijn telefoon de strijd tegen het zoutwater helaas toch opgegeven... Dus nu moeten we het maar even doen met 1 telefoon #bedankthezee
Maargoed, de rest van de dag hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen, het straatje bij ons in de buurt verkend, geïnformeerd waar we scooters kunnen huren en waar we de terugreis naar Bangkok kunnen fixen (niet bij ons resort want die vroeg 400 baht meer).
's Avonds hebben we heerlijk gegeten en nog even gechilld op ons balkonnetje (totdat de stroom een uur uitviel #pikdonker).
Dus nu gaan we maar weer lekker slapen!

PS; voor de foto's kijk je natuurlijk weer in de map met dezelfde naam

Mariette

Wat weer ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen. Nog n paar daagjes genieten en dan is t weer terug naar t gewone leven. Geniet ze nog van de zee, aapjes, zonsopgang en zonsondergang, lekker eten en elkaar! Xx