stage-thailand.reismee.nl

Pai - Chiang Mai - Lampang - Chiang Rai

**voor de foto's, zie het album met dezelfde naam!**

Zondag 8 juli.

Pai.

Vandaag hebben we een beetje uitgeslapen, en aangezien het ontbijt inclusief was, konden we ons bed uit rollen en aanschuiven. Ik had de heerlijkste muesli met fruit en yoghurt die je maar kon wensen. Avocado, druiven, mango, dragonfruit, papaya, watermeloen, appel en ananas. Ook kon je nog een boterham roosteren met nutella of jam! Rico had een heerlijke omelet met groenten en sla. En we kregen nog een gebakje erbij. Met zo'n gevulde magen was het tijd om weer op te scooter te stappen en naar Lod Cave te gaan. Deze weg bleek uiteindelijk nog mooier te zijn dan die van Chiang Mai naar Pai. Wel bleek die vrij lang te duren en vrij koud te zijn... Dus we moesten onderweg even stoppen om op te warmen van de koude wind. Het laatste stukje was over wat smallere paadjes, met veel gaten of wegwerkzaamheden. Maar omdat we ondertussen al ervaren scooterrijders zijn, konden we deze wegen makkelijk aan (lees: er zijn geen ongelukken gebeurd)!

Eenmaal bij de grot aangekomen, moesten we weer even opwarmen. Hierna kregen we een gids toegewezen die ons door de grot zou leiden. Er mochten maar 3 pers. Per gids mee, dus Laura en Tom gingen samen, en Rico en ik. Ik denk dat de gids 6 zinnen Engels sprak. Terwijl we naar de grot toe liepen (wij liepen voorop, en de gids achter ons aan) zagen we een mooi stukje natuur. Eenmaal bij de ingang van de grot aangekomen moest de olielamp aangestoken worden. En de tour kon beginnen! We zouden langs 3 stukken van de grot lopen en op het bamboevlot door de grot gaan. In het eerste stuk zagen we een versteende waterval, heel veel stenen die op beesten leken, zoals de gids ons telkens met 1 woord duidelijk maakte, en zagen we veel stalagmieten en stalagtieten. Ook al was de gids een beetje ahum.. Minder. De grot zelf was erg indrukwekkend. In de tweede grot zagen we een muurschildering van een hert (de echte schildering was ver vervaagd, maar je kon nog wat dingen onderscheiden!) hierna stapten we in het bamboevlotje, om na 3 minuten weer uit te stappen. In de derde grot lagen doodskisten van Teak, die ongeveer 2000 jaar geleden gemaakt waren. Om daar te komen moest je ongeveer 100 trappen beklimmen die bedekt waren met vleermuizen- of vogelpoep (ja dat rook je!). Maar erg raar om te zien, ik vraag me nog steeds af hoe die kisten nu in een grot terecht komen...

Na de grotten liepen we nog een kwartiertje terug naar het beginpunt (wij weer voorop natuurlijk). Hier hebben we nog lekker gegeten (ik een noodlesoepje natuurlijk) waarna we weer een verfrissende rit terug hadden naar Pai. Hier zijn we nog gestopt om de witte Boeddha te bekijken, samen met een mooi uitzicht over Pai. 's avonds hebben we gezellig uno gespeeld en een (of meer) heerlijke mojito's gedronken! Morgen moeten we deze plek helaas alweer verlaten!

Maandag 9 juli.

Pai - Chiang Mai.

Vanochtend was het ontbijt weer net zo heerlijk als gisteren. En omdat we weer een lange scooter tocht voor de boeg hadden kwam dit goed van pas. Ook deze tocht was weer frisjes, maar de uitzichten maken dit meer dan goed! Wel zaten er meer bochten en gaten in de weg dan dat ik me kon herinneren... Het laatste stuk was hier trouwens het tegenovergestelde van. Rechte heuvelachtige wegen die perfect waren om lekker over te racen! Tenminste, als je scooter niet wat deuken op had gelopen....

Na verschillende plas-, opwarm- en eetpauzes waren we toch weer terug in Chiang Mai. Hier moesten we ons nog tussen de locals begeven, en manoeuvreren tussen de auto's en andere scooterrijders. Gelukkig was dit gelukt. Nadat we ons ervan hadden verzekerd dat de tassen + inhoud nog veilig waren hebben we snel wat gegeten. Hierna kan het spannende moment... We moesten de scooters terug inleveren (zouden de scheuren en gaten opgemerkt worden, en hoeveel zou ons dat gaan kosten?....). Ik denk dat we geluk hadden dat het regende, de scooters werden namelijk helemaal niet goed bekeken, en we kregen onze borg direct terug! Rico heeft zich maar op de achtergrond gehouden en zijn schrammen zo min mogelijk laten opvallen. Het heeft in ieder geval gewerkt.

We zijn nu net terug van een klein gezellig avondmarktje en....

De ladyboy cabaret show! Het was vooral een playback show gegeven door ladyboys. Echt hilarisch! Omschrijven heeft niet zoveel zin, dus kom de foto's maar eens bekijken! Ik heb in ieder geval gelachen. Morgen moeten we natuurlijk weer vroeg op, want we gaan naar onze volgende bestemming: Lampang! Dus slaap lekker voor nu xx

Dinsdag 10 juli.

Chiang Mai - Lampang.

Vandaag zijn we vroeg in de ochtend vertrokken naar het busstation. Hier wilden we de bus nemen (verrassend hé?), gisteren hadden we al gevraagd, en voor 100 baht pp konden we naar Lampang. De taxichauffeur verwees ons alleen door naar terminal 2 ipv 3, en hier bleek een enkeltje Lampang 66 baht te kosten. Na 1,5 uur in een vrij koude bus arriveerden we op het busstation in Lampang. Hier werd al naar ons geroepen waar we heen moesten. Vol goede moed spraken we de naam van ons hotel uit, hotel Siri. De man herhaalde steeds cietie, en na een paar keer naar de plek op Google maps gewezen te hebben loodste hij ons naar een pick-up taxi die je voor 20 baht overal in het centrum afzette. Eerst zetten we een local af, en daarna was het onze beurt, alleen kwamen we op compleet de verkeerde plek uit, na nogmaals de Google maps locatie te laten zien reden we verder (om eerst de andere locals weer af te zetten). Nu hielden we maps strak in de gaten, maar opeens naam hij de tegenovergestelde afslag.... We klopten op het raam en probeerden (of ja vooral Rico) uit te leggen hoe hij moest rijden. Een meneer uit een winkeltje naast de weg werd erbij gehaald, maar echt duidelijk werd het niet, uiteindelijk moest Rico de plek van zijn vrouw innemen en wees hij aan de hand van maps de weg, terwijl ik achterin gezelschap had van de vrouw van de taxichauffeur. Uiteindelijk is het gelukt (halleluja, na 3 kwartier). Eenmaal bij ons hotel aangekomen werden we aangenaam verrast door de airco en de ruime kamer! Hier konden we 's avonds chillen! Vanmiddag hebben we Lampang ontdekt, naast een paar mooie tempels (eentje werd helaas gerenoveerd) en een mooi oud teaken huis, was het een beetje dood... De hoofdweg was wel gezellig, en hier hebben we ook nog heerlijke verse ananas en watermeloen gescoord! Morgen gaan we met de scooter op zoek naar de tempel in de bergen (om hopelijk een super uitzicht te zien!). De eigenaar van ons hotel brengt ons als het goed is naar de plek waar we een scooter kunnen huren! Dus duimen maar!

Woensdag 11 juli.

Lampang.

Vandaag was het weer scootertijd, maar eerst ontbijt. Er was alleen toast met jam en koekjes. Alleen dus niks dat Rico kon eten... Hij heeft bij het tentje verderop rijst met gebakken ei gehad. Hierna bracht de eigenaar van het hotel ons naar de plek waar we de scooters konden huren (in zijn mini look a like). Ik kreeg een vespa look a like mee! Super fancy! We hadden goed gekeken waar we naartoe moesten, dus touren maar! De weg was gelukkig goed, en niet moeilijk. Maar wat er allemaal op de weg lag was veel grappiger! We zagen namelijk een krab (?!) lopen, een dode slang liggen, 2 verschillende slippers en een paar sokken liggen... Ook konden we op onze scooter gewoon vrachtwagens inhalen (wij reden 60). Maar na een tochtje van 2/2,5 uur waren we op de plek van bestemming. We moesten hier overstappen op een pick-up truck (met 4-wielaandrijving), die ons de steile (en ja, echt steil!) weg omhoog bracht. Hierna moest je nog 800 meter trappen en paden omhoog lopen... En dat was HEET! (#zweeet). Gelukkig bleek het niet voor niks te zijn, want het uitzicht naar beneden en naar boven was mooi! Je zag beneden de rijstvelden liggen, en boven de verschillende bellen, die bij de tempel horen, verschijnen tussen de bergen! Ook vlogen hier heel veel mooie vlinders rond. Het is zo gek dat zo'n mooie plek zo rustig is. We hebben hier genoten van het uitzicht, en zijn daarna weer omlaag gegaan. Ondertussen hadden we wel ECHT honger! Maar ook beneden bij de taxi was geen eten aanwezig. Dan maar terug de scooter op en in het eerste random dorpje stoppen. Een Thaise mevrouw en een Thaise kaart... Maar met handen en voeten lukte het ons toch! De fried rice kwam eraan. Deze smaakte ook weer prima! Eenmaal weer in Lampang aangekomen hadden we nog steeds honger. Hier hebben we bij een klein tentje, dat uitkeek op de rivier, gegeten. Rico had gisteren nog sarcastisch gezegd : 'oh, hier is het leuk, met uitzicht op het water' (het zag er van de buitenkant een beetje shabby uit). Toen we op de kaart keken waren we verrast, geen Thais, maar wel lekker salades, steaks en smoothies. Ik nam de salade scampi en Rico die met tonijn (allebei voor 1 euro!!!) en ik ging nog voor een oreo smoothie! En halleluja, wat was dat allemaal lekker zeg! Na nog een stop gemaakt te hebben bij het fruitkraampje en de 7-eleven, reden we terug naar ons huisje. Hier hebben we even lekker gedoucht. Na het avondeten hebben we weer uno en andere kaartspelletjes gedaan, en als toetje het verse fruit opgegeten! Morgen reizen we verder naar Chiang Rai! Dus op naar het nieuwe avontuur.

Donderdag 12 juli.

Lampang - Chiang Rai.

Vanmorgen zijn we op tijd onze scooters weer in gaan leveren (ja het was even moeilijk afscheid #doeivespalookalike). Hierna namen we de taxi naar het busstation, de chauffeur wilde geloof ik alleen mij meenemen, want hij reed al aan voordat Rico in kon stappen... Gelukkig stopte hij 2 meter verderop ook weer. Op het busstation bleek dat we een rechtstreekse bus naar Chiang Rai konden nemen, voor maar 100 baht pp! We dachten al dat dit een lokale bus zou zijn, dus ramen en deuren open tijdens de rit. Gelukkig hadden we al een vrij lange rit ingecalculeerd, en drinken en fruit bij ons. Maar nu bleek hij toch nog wat langer te duren. Gelukkig konden we nog net op tijd 2x rijst bestellen. Ook bleek dat we iets na het midden van de reis nog stopten op een busstation. Hier konden we lekkere balletjes (we denken pork) bestellen, met zoete chilisaus. Al met al dus een prima lunch in de bus. Verder hebben we in deze tijd wat geslapen en een boek gelezen! Eenmaal in Chiang Rai hebben we nog even door een parkje gelopen (het had zijn beste tijd gehad...) en daarna over de night market (gezellig maar klein). Ook ontdekten we een foodmarktje, waar ik me morgen lekker ga eten!! Morgen gaan we onze scooter verslaving voortzetten, en per scooter naar de hotspots van Chiang Rai. #zinin

Mariette

Geweldige avonturen jongens! Leuk om te lezen en zo reizen we ook een beetje mee. Xx