stage-thailand.reismee.nl

Van Thailand naar Laos

Vrijdag 13 juli.

Chiang Rai.

Het eerste dat we vanmorgen moesten regelen, was een nieuwe scooter! Want we wilden alle hotspots van Chiang Rai gaan bekijken! Het vrouwtje van het guesthouse belde de goede persoon, en na 10 min wachten kwam scooter 1, ze hadden alleen niet begrepen dat er 2 nodig waren, dus deze arriveerde nog 5 min. later. Snel stapten we op de scooter en gingen we op zoek naar ontbijt! Dit vonden we op een chill plekje in de buurt (of ja, ik vond het, Rico reed er voorbij op zoek naar het plekje). Hier zochten we ook even uit hoe we precies moesten rijden naar hotspot 1: de white temple! Helaas begon halverwege deze rit het rode lampje met de thermometer op mijn scooter te branden... Rico checkte de koelvloeistof, en deze bleek helemaal op te zijn! We belden naar het verhuurbedrijf. Zij zouden binnen een kwartier met een nieuwe scooter met volle tank bij ons zijn. Maarja het is Thailand... Wonder boven wonder, waren ze echt snel bij ons! Hier kreeg ik dus een nieuwe scooter (weer een fancy ding) en konden we onze weg vervolgen. De witte tempel was echt prachtig! De zon scheen, dus een zonnebril had je zeker nodig. Na hier alles bewonderd te hebben, gingen we op weg naar de blauwe tempel. Deze was net zo mooi! En met super mooie muurschilderingen aan de binnenkant. Eindelijk zagen we weer tempels die totaal niet op de rest leken!!

Hierna hadden we de middag vrij om te gaan crossen tussen de theeplantages. De uitzichten waren nog mooier dan die tussen Chiang Mai en Pai. Ook zijn we boven op de berg naar een view point gereden, super mooi om te zien! Hier stond natuurlijk ook weer een random tempel. Op de terugweg zijn we gestopt bij een theehuis. Hier hebben ze thee voor ons gemaakt op een super speciale manier! Het uitzicht waarbij we de thee konden opdrinken was nog mooier! Hier werd je echt weer even helemaal zen!

Na nog 1,5 uur op de scooter (doet pijn aan je billen blijkbaar..) waren we weer terug. Na even gerust te hebben, hebben we weer lekker op de nachtmarkt gegeten, en een cocktail gedronken boven op het dak (dat uitkeek op een drukke straat #thatview). Morgen weer een nieuwe dag en nieuwe avonturen.

Zaterdag 14 juli.

Chiang Rai.

Vanmorgen hebben we (alweer ja) afscheid genomen van onze scooters, en ons weer in een lokale bus gewaagd! Dit keer naar de golden triangle! Hier zie je Laos, Myanmar en Thailand in één oogopslag. De busreis ernaartoe was prima! We werden zelfs gecontroleerd door de Thaise politie, iedereen moest zijn paspoort laten zien. Hij keek echt 3x naar dat van ons, maar besloot dat we toch dezelfde persoon waren als die op de foto! Twee uur later waren we op het busstation, en moesten we nog een kwartier met de pick-up taxi, die 15 min later dan gepland vertrok, er kwam nml een andere buschauffeur (kan hier allemaal). Bij de golden triangle hebben we even rond gelopen, genoten van het uitzicht en de Mekong rivier. Hierna gingen we op naar het house of opium. Een museum over de geschiedenis van Thailand en opium. Dit was echt super mooi! Helaas mocht je geen foto's maken, maar we hebben hier 2 uur rondgelopen en onze ogen uitgekeken! Hoe ze de ruimtes ingericht hadden was echt indrukwekkend! Je zag hoe de opiumhouses eruit hadden gezien, hoe de opium gemaakt werd en nog veel meer! Nadat we een heerlijke (enorme) fruitshake gedronken hadden en lekker geluncht hadden, wilden we weer met de pick-up terug. Deze wilde alleen niet voor ons stoppen... Dus hebben we maar een scooter taxi genomen! Super leuk, en de eerste keer voor Rico. De reis terugweg was weer prima!

Na een lekker diner en een lekkere cocktail was het tijd om naar het hostel te gaan, en daar nog even lekker te zitten.

Morgen gaan we Thailand verlaten, en op naar Laos!!

Zondag 15 juli.

Chiang Rai - Huay Xai.

Vandaag was het tijd om de grens over te steken, naar Laos (mijn visum was namelijk bijna verlopen)! Eerst hebben we weer lekker ontbeten. Daarna wilden we nog even naar de lokale markt, maar het was niet heel bijzonder. Dus terug naar het guesthouse, en op naar weer een lokale bus (joehoee)... Deze was alleen vrij vol, dus Rico en ik hadden allebei een plaatsje naast een local (die, al zeg ik het zelf, VRIJ breed zaten). Verder gebeurde er niet veel spannends, onze paspoorten werden gecontroleerd. Eenmaal dichtbij de grens, moesten we een tuktuk nemen naar de grens. Hier gingen we door de eerste controle, niks spannends weer. Hierna moesten we dollars wisselen om ons visum te betalen, en werden we miljonairs in KIP (het geld in Laos). Een bus bracht ons verder om ons visum on arrival aan te vragen. De Lao ambtenaar was niet erg vrolijk, of attent... Hij vertelde ons dat we een pasfoto nodig hadden, of 40 baht moesten betalen. Daarna moesten we ook nog 40 baht betalen omdat het zondag was (#omdathetkan). Ze keken verder niet eens naar wat we ingevuld hadden. Waar ze wel naar keken, waren de dollars. Deze waren namelijk gevouwen... En dus niet te accepteren. Want ja, gevouwen geld... Kun je niks mee toch? Uiteindelijk merkte hij dat dat het enige was dat we hadden. Dus nam hij het toch maar aan. We kregen ons visum en werden met de bus naar het busstation gebracht. Hier moesten we weer in een pick-up taxi naar de gibbon experience. We vonden een guesthouse direct erlangs. Dat scheelt ons morgen tijd met opstaan haha, want we moeten om kwart over 8 daar zijn. Na ons ingecheckt te hebben bij de gibbon (en ons ervan verzekerd te hebben dat Rico ook goed kon eten, zijn we kort door Huay Xai gelopen. En daar werd je niet echt gelukkig van. Na wel een grote portie fried Rice gegeten te hebben, besloten we onze kleine tassen in te pakken voor de jungle tocht. Laura en Tom waren hier net van terug, dus daar hebben we nog even wat mee gedronken. Na op een super leuk plekje ons avondeten gegeten te hebben (we zaten op de grond aan een kleine tafel, op een balkonnetje), besloten we vroeg naar huis te gaan om te slapen. Helaas was het iets te benauwd op de kamer om dit voor elkaar te krijgen, maar het lukte wel! Morgen begint onze tocht door de jungle #zoveelzinin

Maandag 16 juli.

Huay Xai.

Jaa, we mochten om 07.00 uur opstaan voor ons ontbijt! Want... De GIBBON experience gaat vandaag beginnen! Om 8.15 uur kwamen we aan in het kantoor. Hier zagen we 1 andere jongen en een jongen en een meisje (geen stel maar vrienden bleek achteraf). We zouden de komende dagen dus met zijn vijven doorbrengen. We zijn allemaal van ongeveer dezelfde leeftijd. Dus dat wordt vast gezellig! De dag begon met het kijken van een filmpje met uitleg over het ziplinen en het waarom van de gibbon experience. Hierna hebben we ongeveer 2 uur gereden in een pick-up over de verharde weg. Onze laatste stop in de bewoonde wereld was bij een klein winkeltje waar we nog even konden plassen. Onderling hadden we al grapjes gemaakt dat we met de auto over het zandweggetje naar beneden zouden gaan, en dan door de rivier zouden rijden. Tot onze grote verrassing gebeurde dit inderdaad! Hoe cool! Hierna wisselden we van auto, want anders zouden we de modderige weg die we nog af moesten leggen niet kunnen halen (lopen was de tweede optie... Gelukkig hoefde dat niet). Uiteindelijk hadden we de plek bereikt en moesten we nog een stuk te voet afleggen. En jongens... Het was glad, modderig, vochtig, warm, maar super mooi! Helaas ben ik wel 2x weggegleden in de modder (jupp, typisch iets voor mij hé).. Dus mijn kleren waren vieess! Nadat we nog een korte instructie hadden gehad over het ziplinen, mochten we voor de eerste keer gaan! Het uitzicht was echt super, en de wind erg welkom!

Na een tijdje kwam onze slaapplek in zicht! Een boomhut! En wat was het mooi! Je kon over de jungle uitkijken, en het vetste: een douche met een amazing uitzicht! Na het eten, wat overigens voor iedereen glutenvrij en super lekker was, hebben we de avond met onze gids doorgebracht. Hij vertelde ons over de jungle, de gibbons, de cultuur in Laos, over zijn thuissituatie, en hij leerde ons een paar leuke spelletjes en trucjes! Hierna hebben we 'happy water' (rijstwhisky) uit zelfgemaakte shotglaasjes van bamboe gedronken en nog wat spelletjes gespeeld! En nu op tijd naar bed (om freaking 21.30 uur... #canthandle) want morgen gaan we om 06.00 uur opstaan om de gibbons te horen roepen! Woehoeee

Dinsdag 17 juli.

Huay Xai.

Vanmorgen om 06.00 uur ging de wekker. Vol goede (of iets minder goede) moed stonden we op. De jungle ontwaakte ook net. Alle vogels vlogen in het rond, de kikkers kwaakten, en er waren wat geluiden die ik niet thuis kon brengen. Maar... We hoorden ook de gibbons! Het leek een beetje op zingen, echt niet het geluid dat ik verwacht had, maar wel echt bijzonder om te horen. Na een half uurtje genoten te hebben van dat uitzicht in combinatie met de geluiden, was het tijd voor ontbijt. Sticky rice met groenten, vlees en kip. Lekker, maar even wennen op de vroege morgen. Hierna moesten we onze spullen aan doen en gingen we op pad door de jungle! Deze keer was het iets minder glibberig dan de vorige keer (thank god), maar deze keer gleed er iemand anders uit (ik ga maar geen namen noemen, hé Rico). Het was echt cool om midden door de jungle te lopen! En de zon kwam ook nog tevoorschijn! We liepen en ziplineden naar verschillende andere treehouses waar we rond mochten kijken en van het uitzicht genieten (ofja, uitrusten). De langste zipline  die we gehad hebben was 440 meter lang! En het hoogste treehouse 48 meter hoog!!! SUPER VET!

Onderweg heeft de gids nog wandelstokken van bamboe voor drie van ons gemaakt, voor extra grip. Ook proefden we een natuurlijk middel tegen diarree (rood spul dat onder de schors van een boom zat), een plant die familie was van de gember, een zuur blad (gern idee meer hoe het heette), en plukten we een paar planten waar we morgen thee van zullen drinken. Erg interessant allemaal.

Hierna moesten we weer een tijdje terug lopen naar ons eigen huis, waar de lunch klaar stond. Echt ideaal. We hadden hier tot 15.00 uur de tijd om te rusten (velen deden een dutje, Sanne las een boek). Hierna moesten we onze harnassen weer aan, en verkenden we nog een stuk van de jungle. Hier zagen we ook het grootste treehouse, met 3 verdiepingen (onze had een mooiere douche)! Avontuurlijk als ons groepje is wilden we nog een paar rondjes ziplinen, maar het weer zat niet helemaal mee. Het begon namelijk echt te stortregenen. Dit maakte de pret eigenlijk alleen maar groter! Zeiknat was je toch al, en de regen was verfrissend (alleen was ik even bang dat ik mijn lenzen kwijt was #windenregen). Het uitzicht met de regenwolken tussen de bergen was eigenlijk nog mooier!

Onderweg heeft de gids ons ook nog laten zien hoe je de shotglaasjes moest maken van bamboe. Rico heeft het ook geprobeerd, maar het was lastig...

Hierna moesten we toch weer terug, en stond het eten weer voor ons klaar! Wederom super lekker. Na een verfrissende (of koude, ligt eraan wie je het vraagt) douche was het weer tijd voor spelletjes. We deden dezelfde als gisteren, maar hebben ook mexicaantje gespeeld! Dit was echt hilarisch! Nu is het helaas alweer onze laatste nacht, en morgen hebben we nog een flinke wandeling naar huis voor de boeg! Ik ben benieuwd naar de avonturen van morgen.

Woensdag 18 juli.

Huay Xai.

Vandaag brak 's ochtends vroeg alweer onze laatste dag in de jungle aan! We wilden de gibbons weer horen zingen, maar ze bleven vrij stil. Ondanks het mooie zonnetje... Toen ons ontbijt was gearriveerd (broodjes, worst, eieren, sticky rice en jam) hoorden we ze opeens. En Vong, onze gids, riep ook: ja daar zitten ze! Het ontbijt was snel vergeten, en inderdaad kon je de bomen zien bewegen! Nadat we ze allemaal met de Verrekijker beter hadden kunnen bekijken (ik heb een vrouwtje in de top zien zitten, Rico een mannetje zien springen), hebben we toch ons ontbijt opgegeten. Hierna was het tijd voor de laatste foto's (ook onder de douche hé hahaa). Verdrietig hebben we allemaal afscheid genomen van ons plekje, en maakten we ons op voor een zware tocht door de jungle. Dit was wel nodig, want het was nog steeds glad, glibberig, modderig en zwaar (vooral omdat we al een beetje spierpijn hadden). Wat wel fijn is, is dat eindelijk eens niemand is gevallen #woepwoep! Voordat we echt gingen mochten we nog een paar keer ziplinen. Ik was er na een paar keer klaar mee (lees: ik was te moe in mijn spieren), en bleef gezellig zitten bij de gidsen terwijl de rest nog 2x ging. Zij lieten me echt een meegaa spin zien (iew!!), maar ik heb mezelf overwonnen en we hebben echt coole foto's gemaakt, die we als het goed is nog doorgestuurd krijgen! Hierna was het echt tijd om de jungle te verlaten. Eerst glibberend te voet en later glibberend met de auto (wat moet ik eerlijk zeggen wel al VEEL makkelijker ging dan de heenweg). Eenmaal bij de hoofdweg stopten we voor de lunch (deze was niet zo bijzonder helaas). En hadden we nog een rit over de verharde weg voor de boeg. Helaas hadden onze mede gibbon'ers de weg andersom gedaan, en gingen ze aan het einde van de middag al weg. We hebben dus nog even samen gechilld, en wat gegeten, en daarna afscheid genomen. Na een lekker avondmaal zijn we vroeg ons bed in gegaan (ja het was toch wel vermoeiend). Morgen kunnen we wel de hele dag uitrusten op de slowboat! Dus slaap lekker voor nu, en tot morgen.

Donderdag 19 juli.

Huay Xai - Pak Beng.

Vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. We zijn namelijk begonnen aan onze reis naar Luang Prabang met de slowboat. Dit betekent dat we 2 dagen over de Mekong rivier zullen varen tussen de mooie natuur van Laos.

Onze reis begon in de zon, maar helaas begon het al snel te druppelen.. Gelukkig waren er zeilen naast de ramen! Dus bleven we lekker droog. We hebben muziek geluisterd, spelletjes gespeeld, naar buiten gestaard en ja.. Dat was het eigenlijk. Onderweg zijn we 1x gestopt omdat de ramen van de boot schoongemaakt moesten worden (anders zag hij niet waar we naartoe moesten varen).

Om 17.30 uur kwamen we aan op onze tussenstop in Pak Beng. Hier regende het nog steeds. We zochten snel een plek om te slapen en een restaurantje om te eten. Dit was allemaal prima! Toen we weer terug wilden lopen regende het HARD! Dus snel een douche en maar vroeg naar bed (pff...). Morgen weer een dag op de slowboat!

Vrijdag 20 juli.

Pak beng - luang prabang.

Vanmorgen zaten we weer vroeg in de show boat. Gelukkig konden we bij ons guesthouse een lekkere lunch meenemen. Helaas regende het nog steeds /alweer. Dus snel naar de boot en een goed plekje zoeken. Dit ging gelukkig goed, want we waren op tijd. Als we 10 min. later waren geweest hadden we op stoelen moeten zitten waarbij het dak lekte. Op de boot hebben we ons weer vermaakt met het kijken van foto's, genieten van het landschap, spelletjes doen enz. Om 17.00 uur kwamen we aan in luang prabang en namen we de tuktuk naar ons guesthouse.  Weer hadden we een super grote kamer, een airco en een regendouche! Als het ontbijt morgen ook nog smaakt mogen we ons echt gelukkig prijzen! Aangezien het nog een beetje miezerde besloten we tovh maar Mount Phousi op te klimmen! Ondanks de wolken hadden we toch een mooi uitzicht. Hierna hebben we nog even over de markt gelopen, wat gegeten (mijn eerste echte gerecht uit Laos: Laap) en een cocktail gedronken. In de regen zijn we weer naar huis gelopen. Tot morgen!

Zaterdag 21 juli.

Luang Prabang.

Helaas heeft het de hele nacht geregend, en regent het nog steeds... Dus geen scootertocht naar de watervallen vandaag... Na een lekker ontbijtje (met smoothie) hebben we in onze poncho's de regen getrotseerd. De straat was al helemaal onder gelopen, maar we gingen toch door.

Na de ochtendmarkt bezocht te hebben (veel vers fruit, vlees en kruiden op bananenbladeren op de natte grond), zijn we naar het museum van het koninklijk paleis geweest en hebben we het museum over de verschillende bergstammen bezocht. Dit was erg interessant, en hier hebben we weer wat van geleerd.

Helaas regende het nog steeds pijpenstelen en waren onze binnen ideeën een beetje op. We hebben daarom maar lekker gegeten en een boek gelezen op onze kamer. De weg terug was wel nog een ding, want er lagen opeens stukken grond of plant van de steile helling op de weg... Door de regen was dit allemaal omlaag gespoeld. Ook de rivier stond opeens veel hoger.

Toen het tijd werd voor avondeten hebben we weer een lekkere fried rice genomen, weer over de markt gewandeld (en nu ook het foodgedeelte ontdekt met Brownies, cakejes en vers fruit). En... HET WAS DROOG! Na wat leuke souvenirtjes gekocht te hebben, hebben we nog een cocktail gedronken. Deze leek op een mojito, maar was gemaakt van Whisky uit Laos, met munt, limoen en... nog een kruid ofzoiets, maar geen idee welke...

Morgen reizen we verder naar Vang Vieng!

Ps: voor de foto's kun je weer terecht bij de map met dezelfde naam als dit verhaal!