stage-thailand.reismee.nl

Let's go South!

Zondag 22 juli.

Luang Prabang - Vang Vieng.

Vandaag moesten we ons mooie plekje weer verlaten (nu was het wel droog...). Nadat we even (lees: 3 kwartier) gewacht hadden, kwam de minivan aan. Eerst moesten we nog wat andere mensen ophalen, en toen kon onze 'helse' rit van 6 uur beginnen. Het eerste stukje was super chill. Maar daarna... Bochten en steile wegen, en dat met de minivan. Ohja en niet te vergeten, de regen. De wegen waren namelijk echt onder water gestroomd, of... Er lagen gewoon halve bomen, stenen of gewoon grond op de wegen. Dit was allemaal van de helling naar beneden gekomen. Maar gelukkig hadden we een behendige chauffeur. Onze eerste stop was bij een view point, dat heel mooi geweest zou zijn, maar het was super mistig... Dus zagen we, wolken ja.. Onze tweede stop was bij een eettentje waat ik weer eens een noodlesoepje gegeten heb. Onze derde stop was 100 meter van ons hostel af! Super chill, want het was warm en zonnig toen we aankwamen. En het mooiste was: een zwembad bij het hostel! Dus we hebben het einde van de middag doorgebracht in de zon bij het zwembad! 's Avonds hebben we de nachtmarkt verkend, gegeten met een super mooi uitzicht op de bergen, de achteraf weggetjes van Vang Vieng verkend en een lekkere cocktail gedronken. Morgen gaan we verder met verkennen, natuurlijk op onze favoriete manier: per scooter! Woepwoep

Maandag 23 juli.

Vang Vieng.

Vanmorgen gingen we weer op pad om een scooter te huren. We vonden een shop die er wel betrouwbaar uitzag, alleen wilde de man ons eerst een schakelscooter meegeven. Dit besloten we toch maar niet te doen. Wel besloten we vandaag 1 scooter mee te nemen. Dus iemand moest steeds achterop. Ik reed natuurlijk als eerste ;)

We gingen op weg naar onze eerste bestemming, de Chang Jang grot. De rit ging vrij soepel over een, voor Lao begrippen, vrij goede weg. Bij de grot aangekomen moesten we eerst over een houten oranje brug. Hierna kwamen we bij een super mooi, blauw meertje. Hier kon je via allemaal kleine oranje bruggetjes rondlopen. Daarna hebben we ons aan de klim gewaagd. Ongeveer 150 steile traptreden later (en lichtelijk uitgeput) stonden we boven, aan de ingang van de grot. We liepen naar binnen en zagen daar een grote ruimte die heel goed verlicht was! En niet alleen met gewone lampen, nee er waren ook rode, blauwe en paarse lampen. Dit gaf de grot echt een efteling uitstraling. Echt heel mooi! Na hier een tijdje rond gelopen te hebben (het was er namelijk ook nog eens lekker koel) was het tijd om op te gaan naar de volgende grot. Deze weg was al iets minder goed (een paar gaten, sommige stukken zandweg). Bij de Tham Phu Kam cave aangekomen zagen we eerst de blue lagoon. Nouja blue lagoon... We zagen vooral de Chinese toeristen in reddingsvesten in het water springen en gillen... Beetje jammer. Maar vol goede moed begonnen we aan de klim naar de grot (deze was STEIL....) boven aangekomen was er helaas geen uitzicht (bomen stonden ervoor). Dan maar de grot verkennen. Hier was geen mooi aangelegd pad, dus klimmen en klauteren maar. Er stond een Boeddha in het midden, wat heel indrukwekkend was. We zijn nog een stukje verder geklauterd, maar dit was op een gegeven moment niet meer te doen (nat, glad en donker).

Weer terug beneden besloten we de West Vang Vieng loop te gaan doen. Dan konden we daar tussendoor een lagoon opzoeken om af te koelen. Nadat we tussen de rijstvelden, lokale bevolking, hobbels in de weg, waterplassen en koeien gescooterd hadden, vonden we een mooi plekje om even lekker te zwemmen! En hier was het heerlijk rustig. Rico heeft het tweede deel van de hobbelige tocht gereden (en mij bijna verloren tussen de vele hobbels #thanksman).

Eenmaal weer terug hebben we nog even afgekoeld in het zwembad. Weer lekker gegeten, en een cocktail gedronken (ohja, hier kregen we ook een verfrommeld blaadje te zien waarop stond dat we wiet, opium, meth of iets anders ook hier konden kopen... #ahum). Morgen gaan we naar onze laatste bestemming in Laos, namelijk Vientiane!

Ohja, kinderen van 10 jaar op een scooter, die door een vriendje met een wasmand vol kleren opgehaald wordt, en dan ook nog sneller rijdt dan jij, heel normaal.

Kinderen die, als je langskomt, al filmend met de gopro, poseren, ook heel normaal.

Iets minder normaal (denk ik, maar vooral hoop ik) kinderen die, terwijl je op de hobbelweg langskomt, een dode kikker voor je scooter gooien... (Gelukkig reed ik niet, ik had 'm waarschijnlijk geprobeerd te ontwijken).

Dinsdag 24 juli.

Vang Vieng - Vientiane.

Vanmorgen zouden we met de minivan naar vientiane reizen. We werden opgehaald met een golfkarretje, en naar het busstation gebracht. Hier stond alleen geen minivan te wachten, maar een grote luxe bus. De airco stond vrij hoog, dus ik was blij met mijn lange broek! Er waren weer redelijk veel bochten en wat slechte wegen, maar we hadden weer een prima chauffeur. In vientiane moesten we een kwartier lopen naar ons hostel (nu had ik spijt van mijn lange broek). Deze lag echt in een achteraf weggetje, gelukkig wisten de locals waar we moesten zijn voordat wij het wisten, en vonden we snel onze weg!) Toen we onze tassen gedropt hadden zochten we snel een plek voor lunch (HONGER). En ik had een heerlijk belegde baguette (broodje korsten style) en Rico natuurlijk fried rice. Hierna hebben we heerlijk in het stadspark gelegen, naar de locals gekeken, ananas gegeten en een boekje gelezen. Toen we ons weer verplaatsten was er opeens een enorme night market! Super gezellig! Na het avondeten hebben we nog even door de stad gelopen (niet echt bruisend) en uno gespeeld op onze kamer (binnen, want buiten regende het... Helaas ook ons balkonnetje op). Morgen gaan we Lao style leren koken! Ben benieuwd.

Woensdag 25 juli.

Vientiane.

Vanmorgen hebben we weer een lekker ontbijtje gegeten bij ons hostel (voor Rico een beetje weinig). Ik had namelijk pannenkoekjes met jam! Erg lekker. Daarna was het tijd voor onze cooking class. Het was even moeilijk om elkaar te vinden (we hadden afgesproken bij een tempel in een bepaalde straat, alleen had deze straat ongeveer 200 tempels...). Na wat over-en-weer gefacebook vonden we elkaar eindelijk, gewoon bij ons hostel (vrouwen en maps denk ik haha). Madam Phasouk nam ons mee naar de lokale markt waar we al onze ingrediënten gingen halen. Het vlees lag gewoon rauw op de tafels, met de vliegen er bovenop. Alle groenten lagen in bundeltjes bij elkaar, en de rice noodles los op de tafel. Alles zag er wel lekker en vers uit, en Rico moest alle aankopen in het mandje dragen. Toen we alles hadden gingen we naar de keuken van mama (zo mochten we haar noemen, want Rico moest bij elk ding zeggen of hij het mocht hebben of niet). Hier deden we onze schorten om, en begon het werk. Onder toeziend oog van mama sneden we alle groenten en kruiden, legde ze uit waarom wat op welke manier gesneden werd, welke producten je in Nederland als vervanging kon gebruiken en leerde ze ons meer over Laos. Uiteindelijk hebben we papaya salade (met echt een ministukje peper, maar PITTIG! Vond zelfs Rico), laab (typisch gerecht uit laos met bananenblad), soep met groenten en varkensballetjes en fried noodles gemaakt! En jongens het was VEEL! Wat niet op ging kregen we mee naar huis en hier hebben we 's avonds nog samen van kunnen eten. Als tussendoortje had ze voor ons vers gebakken bananenchips gekocht, en als dessert hadden we verse mango en ananas! Echt een super toffe ervaring! De rest van de dag hebben we uitgebuikt, door het stadje gewandeld en nog even de markt bezocht. Helaas is het alweer onze laatste avond in Laos. Morgen pakken we het vliegtuig terug naar Thailand!

Donderdag 26 juli.

Vientiane - Khao Sok.

Vanmorgen was ons laatste ontbijtje in Laos. Er zou een shuttle bus zijn naar het vliegveld, dus we wachtten bij het busstation. Maar er kwam een pick-up bus langs die vroeg waar we heen gingen.

Toen we het vliegveld zeiden, wilde hij ons eerst brengen voor 40.000, maar de shuttlebus zou dit voor 30 doen. Rico vroeg mij wat we zouden doen, en toen maakte de chauffeur er al 30 van. Dus zijn we fijn ingestapt! Het mooiste was dat we ook nog recht voor de deur van het vliegveld afgezet werden, dus lopen hoefde niet meer. Hij had alleen geen wisselgeld (zei die). Dus ben ik snel naar binnen gelopen om iemand te vragen. Binnen hebben we even gewacht, en het laatste eten van de cooking class opgegeten (ofja, Rico heeft het opgegeten). Het inchecken in Vientiane ging erg snel. Dus we zaten snel te wachten bij onze gate. Hier waren ze het winkeltje aan het herinrichten... Wat betekende dat er geen broodjes meer waren. Dus moest ik maar lunchen met chips...

De vlucht zelf ging super snel! Maar op het 'kleine' vliegveld van bangkok was het chaos! We hebben heel lang gewacht bij de douane, we moesten eigenlijk ook heel lang wachten voor een taxi. Maar toen zagen we een bordje met een bus naar Khao San Road. Daar moesten we ook nog een half uur wachten. Om 15.00 uur waren we geland, en om 18.30 uur waren we op Khoa San. Hier hebben we snel wat inkopen gedaan en gegeten. Want om 19.30 uur moesten we ons melden bij de nachtbus. En ook hier was het chaos (achteraf bleek dat iedereen naar de full moon party ging)...

Uiteindelijk zaten we in de bus die om middernacht nog zou stoppen. Hier kon je dan je eetbon inleveren. Dit werd wel apart gedaan. Je ging aan tafel zitten met allemaal vreemden, in het midden kwamen wat borden eten, die moest je in je rijstsoep doen, en dan kon je eten. Nu ga ik proberen te slapen (terwijl de buschauffeur luidde gesprekken aan het voeren is, met ik denk zijn vrouw). Morgen komen we aan in Khao Sok! En dan is het bijna tijd voor onze volgende jungle tour!!!

Vrijdag 27 juli.

Khao Sok.

Vanmorgen om 7.00 uur kwam de bus aan in Surat Thani. Hier kan een vrouwtje ons vertellen dat we de bus uit moesten, en moesten wachten tot de volgende bus ons naar Khao Sok zou brengen. Eerst wachtten we op de ene plek, daarna moesten we ons verplaatsten (100 meter naar rechts #zinvol). Toen vroeg ze ons of ze het ticket mocht hebben (uhm.. Even aarzelen, en toen maar een foto gemaakt). En weer wachten. Ondertussen waren er 2 meiden bij ons komen zitten (nouja dat moest van een vrij gestrest vrouwtje...) een kwam uit canada en de ander uit Amerika. Ze waren allebei leerkracht op een government school. Dus hier heb ik (en Rico ook) wel heel leuk mee kunnen praten. Zij hadden nu vrij imv de verjaardag van de koning en vaderdag. Vandaar dus ook de drukte bij de bussen en de vliegvelden. Iedereen gaat op weekendtripje. Na een enerverende rit met de minivan (hard rijden en veel hobbels) kwamen we bij het hostel. Met een super leuk balkon om te chillen en een bakkerij onder (waar ze heerlijk chocolate cake verkochten zag ik). We hebben hier een beetje rond gelopen, lekker geluncht en avond gegeten en vroeg naar bed gegaan #moevandebus.

Morgen gaan we naar het national park!

Zaterdag 28 juli.

Khao sok.

Vanmorgen kwam de minivan ons ophalen om naar het National park te gaan. Toen we de deur van het busje open deden, werd ons tegemoet geroepen : "ook Nederlanders?" Waaruit bleek dat de hele groep (behalve de 2 Engelse meiden die met ons instapten) Nederlands was. Na een aardige rit in de minivan kwamen we aan bij de pier. Hier moesten we overstappen naar de longtailboot (deze was echt groot! Voor wel 20 man). Omdat het feestweekend is hebben alle Thai vrij... En was het echt mega druk! Maar we hadden de goede boot gevonden, en gingen op pad. Tussen de immense bergen door. De gids vertelde dat dit 'meer' was ontstaan door de stuwdam die is aangelegd. Aan de andere kant zag je dan ook hoe het eruit zou hebben gezien als het gebied niet onder water had gelegen. We stopten nog even kort bij een tempel (waar onze gids even ging bidden, en 2x een geweerschot liet klinken??), en gingen daarna op weg naar onze huisjes bij het meer. Dit was echt een fantastisch plekje! Super blauw water, midden in de natuur, en als je wakker wordt zet je één stap en spring je in het heerlijk warme water! Nadat we ons gesetteld hadden, gingen we op weg naar een hike in de jungle. We moesten rivieren door, modder trotseren en kleine watervalletjes ontwijken (ofwel zeiknat en alles onder de modder). Maar dat was het zeker waard! Uiteindelijk kwamen we bij een paar watervallen (die er dus alleen in het regenseizoen zijn), hier hebben we gezwommen en foto's gemaakt. De terugweg was wat verradelijker, soms zag je niet hoe diep het werkelijk was, waardoor je even wegzakte. Dit gold voor de modder en de rivier... (En ja, we zijn allebei een paar keer bijna gevallen). Na de watervallen was het tijd om nog even te zwemmen, en de rivier/omgeving nog iets verder te ontdekken. Hier zagen we een hornbill vliegen (toekan van Thailand). 's Avond hebben we met twee andere stellen gekaart! Echt super gezellig, de anderen uit onze groep waren niet zo gezellig (ofja, die vonden elkaar gezelliger). We hebben echt een leuke avond gehad, waarna we in slaap mochten vallen bij: "the gentle sounds of the forest." (Lees, kikkers, vogel geluiden, gekraak en gehobbel als er iemand langs je hutje liep). Morgen nog een dagje in dit prachtige park! Ben benieuwd wat we dan nog gaan doen!

Zondag 29 juli.

Khao sok.

Vanmorgen stonden we heel vroeg op (06.30 uur) om een boot safari te maken. Helaas dacht het weer hier anders over en begon het te plenzen. Onze gids besloot dat het beter was om eerst te ontbijten. Wij kregen een lekkere pannenkoek met vers fruit, en voor Rico was er omelet met rijst. Gelukkig was het ondertussen wel droog geworden, en kon de safari beginnen. Tussen de laatste regenwolken door vaarden we de rivier over. We waren verrast toen we hoog in de boom kleine aapjes zagen! Na een tijdje gekeken te hebben was het tijd om verder te gaan. We hebben nog een soort arend gezien, maar dat was alles. Eenmaal terug moesten we al onze tas inpakken. We zouden namelijk niet meer terugkomen. Onze eerste stop was een grot. De gids vertelde dat we door water moesten lopen, dus veel van ons gingen terug. Bikkels die we waren volgden we natuurlijk gewoon onze gids. En laat ik zeggen dat we alleen natte zolen kregen! Wel was het super mooi om te zien. We zagen vleermuizen, eitjes van een hagedis, de stalagmieten en een super mooi uitzicht! Ohja, in de grot woonde ook een krokodil (wel van steen natuurlijk)! De tweede stop was bij de 3 rotsen in het water. Dit zag er super mooi uit, en we konden hier tussendoor varen! Onderweg zag je steeds het blauwste water en de mooiste rotsformaties begroeid met groene bomen! Ook stak er af en toe alleen nog een boomstam het water uit (uit de tijd dat dit dal nog niet onder gelopen was met water). Ook vertelde de gids dat het diepste gedeelte van het meer 85 meter diep was. In de buurt van de pier hebben we nog geluncht, en daarna bracht de minivan ons terug naar het hostel. Hier hebben we rustig aan gedaan. Gelezen, een spelletje en heerlijk avond gegeten. Rico ging al vroeg naar bed, en tot mijn verrassing lagen de meiden bij ons op de kamer ook al te slapen... Dusja dat ga ik nu ook maar doen dan.

Ps: voor de foto's kijk je natuurlijk weer in de map met dezelfde naam!

Mariette

Wat weer ontzettend leuk om te lezen en ook n beetje mee te reizen en weer prachtige foto's! X