stage-thailand.reismee.nl

Oudergesprekken, maar dan anders

Sawat die Kha, allemaal,

Deze week heb ik de student led conferences meegemaakt. Dit wil zeggen dat de kinderen voor een dag leerkracht zijn. De ouders en kinderen kunnen zich inschrijven voor een tijdstip van 3 kwartier. Hierin laten de kinderen zien wat ze afgelopen jaar allemaal geleerd hebben. Ook in EY2 hadden we dus een student led conference (vergelijkbaar met een oudergesprek in Nederland). Maar hoe doe je dit nu met kinderen die 4/5 jaar oud zijn, en hoe zien de ouders de ontwikkeling van de kinderen?

Wij als leerkrachten hadden 10 centres bedacht, de kinderen moesten verplicht naar drie van deze centres, en de rest was een keuze. De centres gingen over rekenen, taal (schrijven/lezen), de unit how do we express ourselves en handvaardigheid.

Als de leerlingen binnen kwamen mochten ze een clipboard en een potlood pakken, hierop konden ze afvinken welke centres ze hadden gedaan. De leerlingen hielden deze clipboards bij zich, zij waren namelijk de leerkrachten (bij assessments gebruiken wij als leerkracht ook altijd een clipboard). Ik zal even een korte uitleg geven over elke centre:

- Math games: hier konden ze een spel spelen met hun ouders. De kinderen moesten uitleggen hoe het spel werkte, en konden samen met de ouders spelen. Hier kunnen ouders dus zien hoever de kinderen zijn met getallen en getalbegrip. Ouders kunnen zien dat kinderen leren over de dobbelsteen structuur, kunnen ze 1 t/m 6 in random patronen herkennen. En wie de meeste botten heeft wint, dus de kinderen tellen ook over het 10tal. Ook de interactie met papa en mama laat zien hoever de kinderen gevorderd zijn met hun taal (zinsopbouw, gebruik van woorden , het spel kunnen uitleggen). Normaal wordt er alleen Engels gesproken in de klas. Maar nu mag het ook in de moedertaal.

- Word game BAM: Kinderen leren hier spelenderwijs de letters/sounds of side words. Dit wil zeggen dat er een stapel in het midden legt. Om de beurt pakt ieder een kaartje. Als je het weet mag je het kaartje houden. Pak je het kaartje met BAM moet je al je kaarten onderaan de stapel leggen. Wie de meeste kaartjes heeft wint. Naast het feit dat ouders hier kunnen zien hoeveel letters/woorden de kinderen kennen. Kun je ook letten op het wachten op je beurt, samenwerken, valsspelen, willen winnen etc.

- Unit of inquiry emotions. Met de Ipad verkennen de kinderen de emoties en strategieën om hiermee om te gaan. Samen met de ouders gaan ze hier doorheen. Aan het einde mogen de kinderen een foto maken van de ouder die een emotie nadoet. Dit mogen ze er ook bijschijven. Kinderen laten hier zien wat ze in sociaal-emotioneel opzicht hebben geleerd. Het leren (her)kennen van emoties, en laten zien dat ze weten hoe je hiermee om moet gaan.

- Math: ruimtelijk inzicht met Ipad en tangram. Hier zien de ouders welke vormen de kinderen al kennen. En kunnen ze ook te weten komen hoe het zit met het ruimtelijk inzicht van kinderen.

- portfolio: Hier bekijken de kinderen samen met hun ouders het portfolio. De kinderen vertellen aan de hand hiervan wat ze het hele jaar gedaan/geleerd hebben. De ouders zien dus eigenlijk het leren van het hele jaar. Ook hier kun je weer kijken naar de zinsbouw, kennis van woorden en gedailleerdheid van het verhaal. Het is erg leuk om te zien hoe trots de kinderen vertellen over hun eigen portfolio, en wat ze allemaal gedaan hebben.

- Writing centre: Hier leren de kinderen de ouders schrijven op dezelfde manier als zij leren schrijven. Ook kunnen ze met plastic materiaal letters maken. Ouders zien dus of de kinderen alleen nog hoofdletters gebruiken, of dat ze ook kleine letters gebruiken.

- Reading centre: Hier kunnen de kinderen een boek voorlezen aan de ouders. Ze kunnen kiezen uit hun favoriete boeken of een van de boeken die groepjes kinderen zelf gemaakt hebben. Hoe ver het lezen ontwikkeld is kunnen de ouders hier dus zien.

- Art/expression centre: Hier mogen de kinderen met ecoline crazy haar maken. Als ze dit gedaan hebben moeten ze vertellen waarom ze een blij, boos, verdrietig, enz. gezicht hebben getekend. Dit mogen ze dan opschrijven en komt in hun portfolio. Hier kunnen ouders dus zien hoe de zinsopbouw van de kinderen is, welke letters ze kennen en hoe ze deze schrijven (hoofdletters of ook kleine letters). De kinderen vertellen ondertussen over alle knutselwerkjes die ze dit thema gemaakt hebben.

- Dress-up corner: Hier leren de ouders meer over het thema magie, en de manieren waarop wij ons hebben uitgedrukt deze periode. Dus met zang, dans, toneelspel, poppenspel enz. De ouders spelen samen met het kind in de speelhoek. Dit ook om het belang van spelen weer te benadrukken.

- Reflection centre: De leerlingen mogen een tekening maken van wat ze het leukst vinden in EY2. De ouders krijgen een feedback formulier met de vraag wat ze geleerd hebben over hun kind, wat ze niet verwacht hadden dat hun kind al kon, en andere bijzonderheden. Dit geeft de leerkrachten een inzicht in hoe de ouders de dag ervaren hebben.

Aan het einde hebben ouders dus een goed beeld van de vooruitgang van hun kinderen. Ze hebben niet alleen gezien hoe kinderen bepaalde spelletjes spelen, of welke vaardigheden ze al beschikken, ze hebben gezien hoe de kinderen spreken, of ze bepaalde regels begrijpen, hoe ze reageren in de klas op verschillende situaties enz. De leerkracht heeft niet alleen een droog verhaal verteld, de ouders hebben nu echt een beeld gekregen van deze vaardigheden.

De leerkracht loopt tijdens deze dag rond, sluit bij een bepaald spel of bepaalde activiteit aan bij de ouders en kan kort wat extra informatie geven over het kind, waar de ouders op kunnen letten bij het spelen van het spel, of de fase van ontwikkeling. En als er vragen zijn kunnen deze ook altijd gesteld worden. Als leerkracht is dit dus een goed moment om te observeren en in contact te komen met de ouders.

Kingman-Hoogen (2010) geeft aan dat kinderen veel beter leren als ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun proces. Door in EY2 al te beginnen met het geven van deze verantwoordelijkheid (ook al zijn de centres opgezet door de leerkrachten), kun je steeds verder uitbouwen. In grade 4 en 5 worden de conferences echt geleid door de leerlingen, en hoeft er bijna geen leerkracht meer bij te zijn. Verder voegen Merrell & Gimpel (1998) hieraan toe dat het belangrijk is om kinderen succeservaringen op te laten doen in het leerproces. En wat voor succesgevoel is het nu als jij je ouders zelf kunt laten zien wat je allemaal geleerd hebt in de klas! De trotse, lachende gezichten van ouders, kinderen maar ook vooral van leerkrachten, zal ik niet snel vergeten!

Ik heb heel erg genoten van deze dag. Ik heb gezien hoe portfolio's ingezet worden, hoe de kinderen zelf kunnen vertellen over hun ervaringen op school, wat ze geleerd hebben, en wat ze dagelijks doen. Als leerkracht kun je uit zo'n dag ook weer extra observeren. Kunnen kinderen uitleggen wat ze doen, waarom ze het doen?, of vinden ze het nog spannend?

Dit is zeker iets om over na te denken, en misschien wel mee te nemen naar Nederland. In plaats van oudergesprekken waar de leerkracht alleen maar praat, gaan we oudergesprekken voeren waar de leerling aan het woord is! Ik zie het na deze ervaring helemaal zitten!

La khon Kha,

Sanne

Literatuur:

Kingman - Hoogen, van den, F. (2010). Kinderen beter leren communiceren, therapieprogramma voor communicatieve functies. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.

Merrell, K.W., & Gimpel, G.A. (1998). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessm ent, treatment. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Bianca Beckers

Sanne, ik zie dat ook helemaal zitten. Wie weet nou beter te verwoorden wat hij geleerd heeft de afgelopen tijd dan het kind. Dat getuigt pas van een reflectief vermogen door het op deze manier te doen: met een beetje inhoudelijke hulp. Ik ben benieuwd of je het gaat uitproberen in Nederland, een hele uitdaging denk ik. gelukkig heb jij volgend jaar de regie :)
Groetjes, Bianca

Angelique

Mooi hoor Sanne, als je zoiets in Nederland ook zou kunnen doen!