stage-thailand.reismee.nl

Kanchanaburi - Ayutthaya - Chiang Mai - Pai

Dinsdag 3 juli.

Bangkok - Kanchanaburi

Vandaag zijn we na een lekker ontbijtje (de bediening kende ons al, het was ons vaste plekje geworden) met de taxi en de minivan naar Kanchanaburi vertrokken. En er was wonder boven wonder geen file! Dus dit ging lekker snel, de minivan was wel een beetje hobbelig.. Sommige mensen hebben hun hoofd gestoten haha. De mensen van het busstation wilden ons eerst ook een plek laten betalen voor de backpacks... Gelukkig hebben we dit niet gedaan! Ze konden namelijk gewoon naast onze stoelen staan (ja ze proberen je op te lichten waar ze kunnen). In Kanchanaburi aangekomen zijn we naar ons guesthouse gelopen (15 min. Was wel warm). En wat een mooi plekje hadden we weer gevonden! Uitzicht op de rivier, lekker rustig en met een paar restaurantjes in de buurt. Na even op adem te zijn gekomen wilden we wat eten en naar de bridge over the river Kwai lopen. We hebben echt op een fancy plekje gegeten, waar de groene curry toch wel heel pittig was (hé Rico). Daarna hebben we een half uur gewandeld. Onderweg kwamen we ook de begraafplaats tegen waar veel soldaten van de 2e wereldoorlog begraven lagen. Dit was wel indrukwekkend om te zien. Vooral als je bedenkt dat velen van hen gestorven zijn terwijl ze in een werkkamp aan de brug aan het werken waren.

Bij de brug merkte je hier eigenlijk niks van. Het uitzicht was prachtig, en de trein reed gewoon nog over de brug (terwijl wij daar stonden te kijken!).

Gelukkig waren we precies op tijd weer terug, want de hemel barstte natuurlijk weer even open! Dit was wel heerlijk verfrissend! Vanavond weer lekker wat eten (en misschien nog een keer het spelletje poephoofden (vindt Rico leuk)) en morgen naar de Erawan watervallen.

Woensdag 4 juli.

Kanchanaburi

Vandaag zijn we in als bridge opgestaan. Om 06.45 uur al, we wilden namelijk de eerste bus naar de Erawan watervallen hebben. Dit is ons gelukt (Rico had even stress dat we te laat opgestaan waren). De bus die ons 1,5 uur zou gaan vervoeren was een beetje gammel en een beetje krap, maar het was wel een hele ervaring. De deuren bleven onderweg gewoon open staan, en het was af en toe moeilijk om de steilere bergen op te rijden. Maar het is gelukt! Bij de watervallen aangekomen moest je eerst een stukje lopen over de verharde weg. Hierna was er een aangelegd pad tot en met waterval 2. Deze watervallen waren erg mooi! En bij nummer 2 besloten we de sprong te wagen. Het water was heerlijk verkoelend! Alleen de vissen vonden het erg leuk om aan je te komen knabbelen! Dit zorgde voor grappige momenten tijdens het foto's maken. Je zag mensen echt steeds een sprongetje maken. Na de verfrissende duik zijn we bij de rest van de watervallen geweest! Super mooi en super rustig. Wel moest je hier meer je best doen om er te komen. De paden bestonden nu vooral uit zand, boomstronken en rotsen. Maar het was zeker de moeite waard. Af en toe kon het wel glad (ahum) of modderig (hé Rico) zijn. De vele mooie foto's en filmpjes zullen dit laten zien. Ook kon je op de 4e verdieping van een natuurlijke glijbaan glijden, super leuk natuurlijk. De reis terug was eigenlijk prima, alleen nog wat krapper dan de heenweg, maarja... You can't have it all right. Vanavond gaan we lekker chillen bij ons watertje en morgen mogen we weer in de minivan, deze keer op naar Ayuttaya.

Donderdag 5 juli.

Kanchanaburi - Ayutthaya

Vanmorgen zijn we weer naar het busstation gelopen, maar deze keer weer met al onze bagage bij ons (ja echt alles, kwamen we na een klein stressmomentje achter). Hier bleek dat de bussen rechtstreeks naar Ayutthaya niet gingen ivm het laagseizoen. Dus eerst op naar Bangkok, en vanuit daar de minivan naar onze bestemming. Dit naam uiteindelijk nog niet zoveel tijd in beslag en na 3 uurtjes kwamen we aan in Ayutthaya. Hier stonden de tuktukdrivers al op ons te wachten om ons naar alle tempels te kunnen brengen. Zo'n aanbod hebben we uiteindelijk aangenomen. We reden eerst naar het treinstation zodat we onze bagage konden stallen. Hierna op naar de eerste tempel, en wat was dat mooi om te zien. Dit waren geen hele tempels zoals in Bangkok, maar echt de ruïnes van de oude tempels. We zagen alleen niet dat je ook entree had moeten betalen (oeps)... Bij deze eerste tempel zijn we ook even gestopt om te lunchen. De tweede tempel was erg groot! En hier was het hoofd van Boeddha in de boomwortels gegroeid. Erg indrukwekkend! De tempel heette Wat Maha That.

Bij de derde tempel geloofden ze niet dat ik in Bangkok werkte toen ik mijn pasje liet zien, na 5 min praten moest ik laten zien dat ik bij de andere tempels ook minder betaald had, en toen lieten ze me pas door... Ook hier weer hele mooie ruïnes, maar hier was ook een mooie nieuwe tempel met een enorme gouden zittende boeddha. Onze tuktukdriver (met rasta kapsel) stond telkens netjes op ons te wachten. Bij de vierde tempel lag een enorme boeddha (hij leek op die in Wat Pho). Hier merkte je alleen wel het toerisme. Er was een altaar waar je kon offeren/bidden. De locals waren deze bloemwerkjes met wierook stokjes aan het maken. Maar als de wierook stokjes op waren haalden ze deze weg een maakten ze er een nieuw wierookstokje aan... Beetje jammer om te zien.

De laatste tempel had extra bezoekers, hier zaten namelijk vleermuizen in de torens!

Toen we deze 5 tempels gezien hadden bracht onze driver ons weer netjes terug naar het station. Hier hebben we nog even gekaapt. Toen was het tijd voor een heerlijke smoothie en lekker avondeten. Daarna wachtten we op onze nachttrein naar Chiang Mai, die uiteindelijk maar een kwartier vertraging had. De bedjes waren al allemaal uitgeklapt in de trein. Dus na nog een paar spelletjes uno was het tijd om in onze eigen bedjes te gaan liggen, en te gaan slapen! Morgen worden deze bedjes weer bankjes, en leggen we het laatste deel naar Chiang Mai zittend af!

Slaap lekker allemaal!

Vrijdag 6 juli.

Ayutthaya - Chiang Mai.

Vanochtend vroeg werd ik wakker in de trein, in mijn bedje bovenin de coupé. Om 07.00 uur kwam het personeel om de bedden weer om te toveren in bankjes, waarna we nog 1,5 uur door de natuur richting Chiang Mai mochten rijden. De uitzichten waren erg mooi, en de eerste rijstvelden hebben we al gezien (jeej). Laura en Tom lieten weten dat het guesthouse waar zij verbleven prima was, dus wij besloten gezellig te joinen! Het onderhandelen met de pick-up truck taxi was even moeilijk, maar nadat ik verteld had dat ik het echt tegen niemand zou zeggen, mochten we voor 40 baht pp mee (Dankje Laura). Op het dak staat een jacuzzi (misschien gaan we die nog wel gebruiken). Maar eerst was het tijd voor ontbijt. Hier vlakbij ligt een prima tentje (ze gaat zelfs eerder voor ons open morgen ??) waar we een lekker omeletje gegeten hebben. Hierna hebben we lopend het oude centrum van Chiang Mai verkend. We hebben verschillende mooie tempels gezien, maar bij een van deze tempels zat echt een (op zijn zachtst uitgedrukt) onaardige mevrouw. Door onze kaartjes van KIS krijgen we korting bij de tempels, zij wilde deze alleen niet geven... Ze vertelde ons dat we maar naar een andere tempel moesten gaan als we het hier niet wilden zien (lees: niet wilden betalen). Gelukkig waren de bewakers veel aardiger en lieten ze ons gewoon door! Nadat we de scooters wilden huren (dit heeft even geduurd aangezien we eerst 3 km uit het centrum gingen om bij een baggere verhuurder te komen) kwamen we bij een super lieve vrouw die ons mango en een soort appel aanbood! Hierna was het tijd voor lunch, en tijd om naar de tempel Doi Suthep te gaan. De taxi ernaartoe was al super mooi (het ligt nml hoog op een berg) maar de vele trappen waren het uitzicht en de tempel wel waard! Ook hebben we de monniken zien bidden. Wat straalde daar een rust vanaf zeg! Echt heel mooi om te zien. Uiteindelijk hebben we nog even over de nachtmarkt gelopen, heb ik een super lekker lavacakeje gegeten, waarna we verstandig besloten naar huis te gaan. Morgen met de scooter naar PaI.

Ben benieuwd welke avonturen we daar gaan beleven!

Zaterdag 7 juli.

Chiang Mai - Pai.

Vanmorgen hadden we dus een lekker ontbijtje, omdat een van de vrouwtjes eerder open ging voor ons! Echt super lief! Daarna zijn we snel onze scooter op gaan halen. De weg Chiang Mai uit was nog even ingewikkeld, maar na een paar verkeerde wegen (lees levensgevaarlijke snelwegen ahum) hadden we toch de goede afslag. Hierna konden we ons ook niet meer vergissen, want het was een en dezelfde weg blijven volgen. Wel zaten er heel veel bochten in! Maar de horror verhalen over de vele mensen die daar gevallen zijn en de slechte wegen zijn niet helemaal waar. Bijna iedereen heeft het namelijk zonder schrammetje gehaald. Alleen Rico wilde graag de berm van dichterbij bekijken... Tot onze grote schrik. Gelukkig viel het allemaal mee en heeft hij alleen wat opperhuid achtergelaten (haha...) ohja, en de spiegel moest even opnieuw op de scooter gezet worden. Gelukkig waren er 4 Thaise jongens die Tom en Rico geholpen hebben om de scooter ook weer overeind te krijgen.

Hierna konden we onze weg vervolgen en hebben we genoten van de uitzichten, het (soms best koude) windje door onze haren en de snelheid van de scooters. In Pai aangekomen was het tijd voor lunch! Want we hadden HONGER! Toen moesten we nog op zoek naar een slaapplek, en die hadden we snel gevonden. Hoe luxe ook! Ontbijt, een eigen hutje, kingsize bed, douche met warm water! Wij hebben het maar goed hier. Als laatste hebben we nog de Pai Canyon bezocht. Hier heb ik nog even mijn leven in de waagschaal gesteld (overdrijven is een kunst hé) voor een súper uitzicht! We hebben de dag afgesloten met (iets meer dan) een paar potjes uno en een heerlijke mojito??.

Morgen gaan we Lod cave ontdekken en op zoek naar de witte boeddha!