stage-thailand.reismee.nl

Een échte Thaise school

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan een Thaise school.

Dit hebben we gedaan met de lerares Thai. Zij vertelde ons dat we naar een private school gingen,

er zit een verschil in de Thaise privescholen, en de publieke scholen. De privescholen hebben een eigenaar, en de directeur kan

er voor 10 jaar directeur blijven. Terwijl er in de scholen van de regering elke twee jaar een andere directeur komt. Zij krijgen ook alleen maar geld van de overheid. De ouders betalen maar een heel klein beetje geld om hun kinderen daar naar school te doen.

Op deze priveschool wordt er dus ook collegegeld betaald.

Toen we aankwamen werden we super vriendelijk ontvangen en kregen we koffie met een gebakje en water.

De assistent van de directeur vertelde ons dat wij de eerste buitenlandse bezoekers waren. Tijdens ons bezoek liep er dan ook de hele tijd een man mee die foto's maakte van alles.

Deze school heeft ongeveer 1000 leerlingen, van kindergarten t/m grade 12.

In de kindergarten klassen hangt er voor elke deur een kaart met een woord. Dat is het woord dat de kinderen die dag moeten leren. Ze moeten het leren schrijven, de betekenis weten en het in een zin kunnen gebruiken.

In alle klassen die we gezien hebben zaten kinderen aan een tafeltje en waren ze in een werkboekje aan het werken. Ze moesten dingen van het bord overschrijven, zelf een verhaaltje schrijven of waren aan het lezen.

Dit is dus heel anders dan op KIS waar ik nog bijna geen methodeboeken gezien heb.

Wel had deze school een artroom, musicroom, sciencelab, historyclass, bibliotheek en een kleine zaal met diaprojector waar films gedraaid kunnen worden. Ook was er een lokaal waar de jongste kinderen Engels leerden, een lokaal waar leerlingen Chinees konden leren en was er een grote aula waar assembly's plaatsvonden.

Ook was er een STEM lokaal, dit is het lokaal waar wetenschap en technologie gegeven wordt. De kinderen bouwen dingen als windmolens, kleine robots op batterij enz.

Ook hebben ze een Boyscouts klas. Hier leren de kinderen hoe ze in de natuur kunnen overleven.

Toen we vroegen of dit alles ook te zien was op een school van de regering was het antwoord nee. Veel spullen kunnen gekocht worden van het collegegeld dat betaald wordt. Een voorbeeld hiervan was de MI kamer.

Kinderen van grade 1 tt/m 3 gaan hierheen, maken opdrachten en doen spelletjes. De leerkrachten in deze kamer observeren de kinderen en zoeken uit welke van de meervoudige intelligenties het beste bij hen past (Howard Gardner). Als ze hierachter zijn gekomen wordt dit gedeeld met de ouders, en vanaf grade 4 worden er activiteiten en clubs aangeboden die passen bij de meervoudige intelligentie van het kind. In de klas heb ik hier niet zoveel van terug gezien.

Wel zag je op het schoolplein allemaal kaartjes hangen aan de bomen en planten, Hier werd uitgelegd dat de kinderen vanuit de natuur leerden welke planten het waren, waar ze vandaan kwamen en welke vruchten er groeiden.

Dit stond dus eigenlijk haaks op het leren uit de boeken wat we steeds in elke klas zagen.

Ik vond deze school al een heel groot verschil met KIS, het gebouw zelf, de materialen, de inrichting van de klassen. Het was allemaal wat meer verwaarloosd. De verschillende ruimtes en het grote aanbod aan extra activiteiten kwam dan weer wel overeen.

In een school van de regering is het verschil denk ik nog groter. Hier kom je alleen bijna niet binnen.

Na de rondleiding zijn we nog op de foto gegaan met de directeur en de lerares die ons heeft rondgeleid (natuurlijk gemaakt door de fotograaf). Dus misschien komen we nog wel in de Thaise krant ofzo ?

In ieder geval weer een hele ervaring rijker!